De Deka-supermarkten gooien een zwarte stift in de strijd tegen Chinese tussenhandelaren, die melkpoeder in Nederland opkopen en verschepen naar China. Sinds de blikken worden bekrast, is de schaarste aanmerkelijk afgenomen.

De Nederlandse detailhandel klaagt er inmiddels al jaren over: Chinezen die en masse bussen melkpoeder in filialen wegkapen voor de neus van trouwe Hollandse klanten.

Van alles is al geprobeerd om de schaarste te beperken. Een maximumaantal babyvoedingsartikelen per klant, verkoop alleen nog op aanvraag vanuit de opslag, en zelfs een speciale kassa.

Operatie Stift

De Deka-supermarkten komen met een oplossing die een Chinese supermarkteigenaar had kunnen bedenken. Iedere ochtend trekt een medewerker langs het schap, om er in zwarte inkt met flinke halen de prijs in het Nederlands op te schrijven, schrijft het AD. Nederlandse klanten zitten er niet mee. Maar de Chinese tussenhandelaren zijn kennelijk bang dat de klanten in China het niet vertrouwen, want sinds ‘operatie stift’ laten ze de bussen staan.

Vertrouwen, daar draait het allemaal op. In 2008 werd China opgeschrikt door een voedselschandaal. Een Chinees bedrijf had het giftige melanine door babyvoeding gemengd, om te verbergen dat er minder proteïnen inzaten. Vijftigduizend baby’s belandden in het ziekenhuis. Sindsdien mijden Chinese ouders babyvoeding van binnenlands fabricaat als de pest.

Verschuiving naar internet

Tegelijkertijd begon het online winkelen op te komen. Sindsdien is er een levendige handel ontstaan in buitenlandse babyvoeding. Tekenend: www.nutrilon.cn linkt door naar de site van onlinereus Taobao. Westerse bedrijven produceren onder eigen merknaam ook in China, maar toch wordt dat product nog steeds niet vertrouwd. De Chinese markt voor babyvoeding is in vijf jaar verdubbeld naar 19 miljard dollar.

Goed nieuws voor de Nederlandse melkindustrie, zou je denken. Toch vallen de zurige reacties uit die hoek op. Ze hebben de grootste moeite om aan de grotere vraag te voldoen. Er zijn nieuwe fabrieken in de pijpleiding, maar het duurt een paar jaar voordat die er staan. En de winst die de tussenhandel maakt zouden de melkbedrijven liever in eigen zak steken - reden om toch vooral te hopen dat Chinese consumenten wat meer gaan vertrouwen op Westers poeder dat in China wordt gemaakt.

Post profiteert

Eén Nederlands bedrijf dat je niet hoort klagen over deze marktverschuiving is PostNL. In het vierde kwartaal van 2014 zag PostNL een toename in pakketzendingen van 13 procent - en dat waren voornamelijk pakketten melkpoeder, met bestemming China.

Overigens is producent Nutricia op de hoogte dat supermarkten de verpakkingen bekrassen. Maar blij is het bedrijf er niet mee, laat een woordvoerder weten aan de Volkskrant. Nutricia heeft liever dat de pakken melkpoeder vanachter een servicebalie worden verkocht.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl